Het korte vragen topic

Kan je iets niet plaatsen in de andere rubrieken? Plaatst het dan hier!
Zundapp-Cor
Hobbyist
Berichten: 142
Lid geworden op: za 23 jun 2018, 06:07

Re: Het korte vragen topic

Bericht door Zundapp-Cor » wo 02 okt 2019, 20:00

» Het korte vragen topic
le mans schreef:
wo 02 okt 2019, 18:31
tapzundapp schreef:
wo 02 okt 2019, 17:10
Erg jammer. Vond het een mooie ontwikkeling.
Zeker wete!

Had graag een 6 bak in mn 125 gehad met recht vertande ( droge :peins: ) koppeling :cool:

Nu 2 blokken met Ernie bak..al een hele verbetering die wel heel blijft :duimpje:
Wat is een Ernie bak eigenlijk nooit van gehoord :peins:

tapzundapp
Super-Forumvuller
Berichten: 6667
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 09:31
Locatie: Gelderland

Re: Het korte vragen topic

Bericht door tapzundapp » wo 02 okt 2019, 20:13

» Het korte vragen topic
Ik ook niet....
517-35 Liste G GTS50 van 1977(overgangs model)
517-05 Liste 9 CS50 van 1971
448-05 Liste 1 Sprinter van 1982 watercooled

Gebruikersavatar
le mans
Super-XL Forumvuller
Berichten: 9420
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 17:26
Locatie: rozenburg

Re: Het korte vragen topic

Bericht door le mans » wo 02 okt 2019, 20:36

» Het korte vragen topic
Een versnellingsbak zo aangepast ( voor 125cc) waarbij de 1e versnelling langer is, en 4e naar 5e versnelling korter op elkaar liggen door nieuwe geharde Tandwielen

Een soort close bak zeg maar. Zeker voor getunde 125 blokken een beter door de versnellingen lopend blok

Miss kan Ernie het beter toelichten.
Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding.
Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.
En mijn houding hangt af van wie jij bent.

Ernie
Spammer
Berichten: 1174
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 14:24
Locatie: Zuid Holland

Re: Het korte vragen topic

Bericht door Ernie » wo 02 okt 2019, 20:57

» Het korte vragen topic
Ik kan het zelf niet beter toelichten René, dat is precies wat de bak doet.

Standaard zitten er een paar nadelen aan de verhoudingen die Zundapp heeft toegepast.
Met de aangepaste overbrenging hebben we geprobeerd deze nadelen op te lossen.

De mensen die er mee rijden zijn tevreden, dus missie geslaagd.

Hieronder het topic, waar eea is toegelicht.

https://zundappforum.com/viewtopic.php? ... Aangepaste

Gebruikersavatar
Surfroy01
Sleutelaar
Berichten: 377
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 05:01
Locatie: le Coin de Pays-Bas

Re: Het korte vragen topic

Bericht door Surfroy01 » do 03 okt 2019, 06:48

» Het korte vragen topic
Dat klinkt goed, binnenkort de 125 op vermogensbank af laten stellen en dan deze aanpassing laten doen, want heb nu precies de problemen die dat grotendeels oplossen zo te lezen. Wie kan dit aanpassen?
The most dangerous nut on my verhicle is the one that holds the throttle, me damn't :shame:

Zundapp 517 - 125 lk.
Daily fun: VW passat 4 motion 280pk.
Track fun: Golf GTI MK7 312pk & Ducati 996SPS 128pk

Zundapp-Cor
Hobbyist
Berichten: 142
Lid geworden op: za 23 jun 2018, 06:07

Re: Het korte vragen topic

Bericht door Zundapp-Cor » do 03 okt 2019, 09:45

» Het korte vragen topic
@Rene, Duidelijk verhaal van Ernie versnellingsbak👌🏻

Maar ben ook nieuwsgierig naar antwoord over dat harding proces of dit niet anders of beter kan🤔
En of als al iets gehard is of je daar dan nog een harding proces overheen kan of opnieuw kan maar dan wel goed :peins:

Gebruikersavatar
le mans
Super-XL Forumvuller
Berichten: 9420
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 17:26
Locatie: rozenburg

Re: Het korte vragen topic

Bericht door le mans » do 03 okt 2019, 15:14

» Het korte vragen topic
Surfroy01 schreef:
do 03 okt 2019, 06:48
Dat klinkt goed, binnenkort de 125 op vermogensbank af laten stellen en dan deze aanpassing laten doen, want heb nu precies de problemen die dat grotendeels oplossen zo te lezen. Wie kan dit aanpassen?
Ernie is de Man vd Tandwielen . Was wel een zeer beperkte oplage, maar contact hem eens.

Vincent Dr Badvibes maakt het met je blok tot een werkend geheel. Ook hier eerst contact of hij tijd en zin heeft :-D
Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding.
Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.
En mijn houding hangt af van wie jij bent.

Gebruikersavatar
Surfroy01
Sleutelaar
Berichten: 377
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 05:01
Locatie: le Coin de Pays-Bas

Re: Het korte vragen topic

Bericht door Surfroy01 » do 03 okt 2019, 15:15

» Het korte vragen topic
Grazie, heb Ernie al pb gestuurd......
The most dangerous nut on my verhicle is the one that holds the throttle, me damn't :shame:

Zundapp 517 - 125 lk.
Daily fun: VW passat 4 motion 280pk.
Track fun: Golf GTI MK7 312pk & Ducati 996SPS 128pk

Gebruikersavatar
le mans
Super-XL Forumvuller
Berichten: 9420
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 17:26
Locatie: rozenburg

Re: Het korte vragen topic

Bericht door le mans » do 03 okt 2019, 15:19

» Het korte vragen topic
Zündapp KS 50 Getriebe 6 gang
€ 850,00
http://link.marktplaats.nl/m1464404799? ... ialbuttons
Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding.
Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.
En mijn houding hangt af van wie jij bent.

Gebruikersavatar
Verheij ks80
Spammer
Berichten: 1919
Lid geworden op: ma 13 jan 2014, 11:29
Locatie: Delft

Re: Het korte vragen topic

Bericht door Verheij ks80 » do 03 okt 2019, 15:22

» Het korte vragen topic
Volgens mij wat ik van mijn opa als ouwe smid/ machinebankwerker nog weet is dat staal gewoon opnieuw gehard kan worden en ook weer te verzachten is Hoe vaak dat kan weet ik niet denk dat je ook op moet passen voor vervorming afhankelijk hoeveel koolstof erin zit bepaald natuurlijk ook de hardheid in combinatie met het afkoelproces .
Is een gaaf proces met veel mogelijkheden in toepassingen
2x 529 314 ???cc caferacer project
1x ratjetoe motorproject
Gs 750 special

Gebruikersavatar
sjoeba666
Forumvuller
Berichten: 3747
Lid geworden op: di 16 nov 2010, 15:02
Locatie: midlakecity

Re: Het korte vragen topic

Bericht door sjoeba666 » do 03 okt 2019, 16:01

» Het korte vragen topic
als het staal al van een waardeloze kwaliteit is kan je harden wat je wil.
Gaat het nooit wat worden. :byebye:
waarom halfgas als je volgas kan.

Ernie
Spammer
Berichten: 1174
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 14:24
Locatie: Zuid Holland

Re: Het korte vragen topic

Bericht door Ernie » do 03 okt 2019, 16:24

» Het korte vragen topic
Surfroy01 schreef:
do 03 okt 2019, 15:15
Grazie, heb Ernie al pb gestuurd......

👍🏻

Reactie in je mailbox Roy.

Gebruikersavatar
dr badvibes
Super-Forumvuller
Berichten: 6607
Lid geworden op: wo 08 apr 2009, 17:28
Locatie: noord-flevoland

Re: Het korte vragen topic

Bericht door dr badvibes » do 03 okt 2019, 17:22

» Het korte vragen topic
Alfons1959 schreef:
wo 02 okt 2019, 18:55
Kan de harding dan niet aangepast worden?
Dat kan zeker , daar heb ik al eens naar geïnformeerd omdat iemand die vraag ook stelde en met de juiste procedure is dat geen probleem :party2:
kennis van alles wat op benzine loopt ....
Dont argue with idiots, they will drag you down to their level, and beat you with experience
behandel je medemens zoals je zelf ook graag behandeld wilt worden

Gebruikersavatar
Kees76
Winnaar Verkiezing December 2014
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 13:23
Locatie: Zwijndrecht.

Re: Het korte vragen topic

Bericht door Kees76 » do 03 okt 2019, 18:01

» Het korte vragen topic
le mans schreef:
do 03 okt 2019, 15:19
Zündapp KS 50 Getriebe 6 gang
€ 850,00
http://link.marktplaats.nl/m1464404799? ... ialbuttons
Is wel weer heel toevallig dit. Je ziet ze nooit te koop staan. Lijkt op dat andere setje op ebay. Maar online ga ik zoiets ff niet kopen.
517-35 1972 50cc waterkoeler
517-35 1975 80cc luchtkoeler
521-10 1976 125cc luchtkoeler

Gerard
Nieuweling
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 16 okt 2016, 19:02

Re: Het korte vragen topic

Bericht door Gerard » vr 04 okt 2019, 07:02

» Het korte vragen topic
Ter lering en vermaak: Bestaande tandwielen kun je misschien laten carbonnitreren. Carbonitreren is een austenitisch (boven A3 temp.) proces van oppervlakteharden dat vergelijkbaar is met carboneren. Het belangrijke verschil met carboneren is dat nu ook stikstof (via NH3-gas) wordt toegevoegd. Het doel is om de slijtvastheid en oppervlaktehardheid te verhogen door het creëren van een thermochemische oppervlaktehardingslaag.
Fijnmechanisch instrumentmaker

Gebruikersavatar
baudewijn
Mega Forumvuller
Berichten: 14519
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 16:41
Locatie: Berkel-Enschot

Re: Het korte vragen topic

Bericht door baudewijn » vr 04 okt 2019, 13:55

» Het korte vragen topic
Gerard schreef:
vr 04 okt 2019, 07:02
Ter lering en vermaak: Bestaande tandwielen kun je misschien laten carbonnitreren. Carbonitreren is een austenitisch (boven A3 temp.) proces van oppervlakteharden dat vergelijkbaar is met carboneren. Het belangrijke verschil met carboneren is dat nu ook stikstof (via NH3-gas) wordt toegevoegd. Het doel is om de slijtvastheid en oppervlaktehardheid te verhogen door het creëren van een thermochemische oppervlaktehardingslaag.
Oef... Bladder me suf door de van Daalen... :klap:
Uitgebrande Zündapp/Famel ks super (in wording)
Zündapp/Famel Ks super donor
Zündapp ZD40
Zündapp ZD40 schuurvondst/opknapper

Ernie
Spammer
Berichten: 1174
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 14:24
Locatie: Zuid Holland

Re: Het korte vragen topic

Bericht door Ernie » vr 04 okt 2019, 13:57

» Het korte vragen topic
Kijk, dat klinkt als de oplossing!

bedankt voor de info Gerard.

Alfons1959
Spammer
Berichten: 1689
Lid geworden op: di 01 nov 2011, 19:42
Locatie: Zeeland

Re: Het korte vragen topic

Bericht door Alfons1959 » za 05 okt 2019, 12:01

» Het korte vragen topic
Door stikstof toe te voegen wordt het zeker slijtvast.
Maar is een lang proces en denk ook duur.
Met behulp van amoniac wordt de stikstof toegebracht.
Zeer dun laagje.
Groeten Alfons.
517 1967 66,4 cc 20 mikuni 25/90 twv 16/38 open uitlaat zf kenteken kokusan 12V NSR drijfstang.

Gebruikersavatar
dr badvibes
Super-Forumvuller
Berichten: 6607
Lid geworden op: wo 08 apr 2009, 17:28
Locatie: noord-flevoland

Re: Het korte vragen topic

Bericht door dr badvibes » za 05 okt 2019, 19:31

» Het korte vragen topic
Gerard schreef:
vr 04 okt 2019, 07:02
Ter lering en vermaak: Bestaande tandwielen kun je misschien laten carbonnitreren. Carbonitreren is een austenitisch (boven A3 temp.) proces van oppervlakteharden dat vergelijkbaar is met carboneren. Het belangrijke verschil met carboneren is dat nu ook stikstof (via NH3-gas) wordt toegevoegd. Het doel is om de slijtvastheid en oppervlaktehardheid te verhogen door het creëren van een thermochemische oppervlaktehardingslaag.
M.a.w , inzet harden waarbij de oppervlakte gehard word tot een +/- 0.3 mm diepte met een hardheid van 56-58 HRC en de taaie kern blijft behouden :bart:

En zo mogelijk kan er ook koolstof worden toegevoegd , beter bekend als opkolen om (als het basis materiaal te weinig koolstof bevat) de gewenste hardheid alsnog te behalen :party2:

Bij originele tandwielen en assen van zundapp is dit 0.8-1.0 mm diep deze harde laag :duim:

Het basis materiaal wat doorgaans voor tandwielen word gebruikt is , 34crnimo6 of 40crmnmo dit omdat het taai en goed oppervlakte hardbaar is :duim:
kennis van alles wat op benzine loopt ....
Dont argue with idiots, they will drag you down to their level, and beat you with experience
behandel je medemens zoals je zelf ook graag behandeld wilt worden

Gebruikersavatar
Wilzun
Forummeubel
Berichten: 2437
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 14:26
Locatie: Voorne putten am see

Re: Het korte vragen topic

Bericht door Wilzun » zo 06 okt 2019, 13:52

» Het korte vragen topic
Er is vast wel iemand die weet wat een nette originele complete gs 125 zo ongeveer kost. Ik zit er steeds meer aan te denken om daarop over te stappen🤔
517-02 L5 60cc
517-02 L5 +50cc
517-02 L8

Gebruikersavatar
reindert
Beheerder
Berichten: 8529
Lid geworden op: wo 08 apr 2009, 15:48
Locatie: het wilde westland

Re: Het korte vragen topic

Bericht door reindert » zo 06 okt 2019, 21:01

» Het korte vragen topic
7 a 8k ga je denk wel heen.
Voor Dummies:

PK's = Hoe hard je het hek raakt
Nm's = Hoe ver je het hek meeneemt
Onderstuur = Je raakt het hek eerst met het voorwiel
Overstuur = Je raakt het hek eerst met het achterwiel
Baggerdapp = Welk hek?

Gebruikersavatar
Vos529
Sleutelaar
Berichten: 283
Lid geworden op: zo 08 jan 2017, 13:59
Locatie: Parijs France

Re: Het korte vragen topic

Bericht door Vos529 » zo 06 okt 2019, 21:05

» Het korte vragen topic
Zag er van de week 1 op Ebay..12K!
Zundapp 529-028 GTS50 5-bak
Ori 284 cilinder 6,3 pk match numb, Bing 21, blok 284
Zundapp Roller type 561-003 bouwjaar 1977 ori 4,2 Pk 17mm RS50 Bing.
Zundapp 515-004 3-bak voet 1963 bollewangen, ori 4,2 PK 17mm Bing.

Gebruikersavatar
Wilzun
Forummeubel
Berichten: 2437
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 14:26
Locatie: Voorne putten am see

Re: Het korte vragen topic

Bericht door Wilzun » zo 06 okt 2019, 22:45

» Het korte vragen topic
Mmm oke ja dat is flink. Zeker het laatste.
Mijn kunde om een originele complete en een bij elkaar geraapte uit elkaar te houden is niet erg groot.
Eerst maar eens in verdiepen.
517-02 L5 60cc
517-02 L5 +50cc
517-02 L8

Gebruikersavatar
Corkreid
Super-spammer
Berichten: 2556
Lid geworden op: zo 21 okt 2012, 15:51
Locatie: Zeeland

Re: Het korte vragen topic

Bericht door Corkreid » za 12 okt 2019, 12:24

» Het korte vragen topic
Dan nu weer een vraagje van mij ;ik ben wat aan het rommelen met een 10 en een 12 mm carburateur heb ze opgeboord naar 15 mm dus 2 ori 15 mm s ,maar nu stuit ik op het volgende probleem dat wanneer ik de hooft sproeier er terug in zet komt die bij de 10 mm 5 mm boven de rand en de 12 mm 3 mm boven de rand nu de hamvraag,. is de buis van de hooft sproeier dus daar waar de naald in gaat over de gehele lengte het zelfde wil er 5 en 3 mm afhalen .
Of is die van een 15 mm anders ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zundapp 529 + 517 + 515 + 517 W C
Kreidler RM 1967 + 68
Kawasaki AR50 Verkocht
Honda SS50 Verkocht
Mobilette [vrouw]verkocht

Gebruikersavatar
Jacco
Beheerder
Berichten: 14169
Lid geworden op: wo 08 apr 2009, 18:33
Locatie: provincie Zeeland

Re: Het korte vragen topic

Bericht door Jacco » za 12 okt 2019, 12:47

» Het korte vragen topic
Er zijn inderdaad verschillende lengtes van de sproeier buis.
Carburateurs zien er aan de binnenkant hetzelfde uit maar dat geldt zeker niet voor het inwendige ,die typenummers staan er niet voor niets op.
Wat erin hoort is o.a. terug te vinden op de Bing-site en in de onderdelen catalogussen
zoek het eerst zelf eens uit door wat vaker in een onderdelencatalogus,werkplaatshandboek of bediening en onderhoud te kijken!

Plaats reactie