Het korte vragen topic

Kan je iets niet plaatsen in de andere rubrieken? Plaatst het dan hier!
Verheij ks80
Super-spammer

Re: Het korte vragen topic

Bericht door Verheij ks80 » za 25 apr 2020, 22:36

» Het korte vragen topic
Hoihoi allemaal ik ben voor tzt op zoek naar een adres die het geen probleem vind om voor mijn aangepaste 529 zijdeksels na te maken en de kunstof frameplaatjes overbodige gaten dicht te maken of zo nodig na te maken in die vorm via thermovorming of 3d printing etc of zoiets dergelijks.

Zelf al meerdere adressen benaderd via google door de jaren heen zonder reactie dus zal ook een beetje hobby moeten wezen vrees ik is voor enkel tot kleine serie bedoeld.

Alvast bedankt
2x 529 314 ???cc caferacer project
En wat custom prutswerk

baudewijn
Tera Forumvuller

Bericht door baudewijn » za 25 apr 2020, 23:21

» Het korte vragen topic
Verheij ks80 schreef:
za 25 apr 2020, 22:36
Hoihoi allemaal ik ben voor tzt op zoek naar een adres die het geen probleem vind om voor mijn aangepaste 529 zijdeksels na te maken en de kunstof frameplaatjes overbodige gaten dicht te maken of zo nodig na te maken in die vorm via thermovorming of 3d printing etc of zoiets dergelijks.

Zelf al meerdere adressen benaderd via google door de jaren heen zonder reactie dus zal ook een beetje hobby moeten wezen vrees ik is voor enkel tot kleine serie bedoeld.

Alvast bedankt
Je kunt eens proberen of Maurice je verder wil helpen, die heeft een 3d printer en is daar héél handig mee...

memberlist.php?mode=viewprofile&u=8817
Uitgebrande Zündapp/Famel ks super (in wording)
Zündapp/Famel Ks super donor
Zündapp ZD40
Zündapp ZD40 schuurvondst/opknapper

Verheij ks80
Super-spammer

Bericht door Verheij ks80 » za 25 apr 2020, 23:27

» Het korte vragen topic
baudewijn schreef:
za 25 apr 2020, 23:21
Je kunt eens proberen of Maurice je verder wil helpen, die heeft een 3d printer en is daar héél handig mee...

memberlist.php?mode=viewprofile&u=8817
Die ken ik wel niet echt om de hoek Maarja , goed met de airbrush ook trouwens! Dankje vraag het gewoon aan hem :duim:
En wat custom prutswerk

Noxou
Sleutelaar

Bericht door Noxou » za 25 apr 2020, 23:44

» Het korte vragen topic
Als je iets meer uitlegt over wat je wil kan ik ook wel even van een 3d printer kant kijken. Vrij snel te zeggen of je daar iets mee kunt. Voor kleine aantallen kan het geschikt zijn afhankelijk van wat je verwacht aan afwerkingsniveau.
Ik print bv rubbers met thermoplastisch elastomeer, maar de laagjes zie je wel dus ik gebruik het voornamelijk uit 't zicht.
Op de weg: Bella R204, R50, 200S, Norma Luxus. Bezig met: 515-004 Sport Combinette, KS601

tapzundapp
Super-XL Forumvuller

Bericht door tapzundapp » zo 26 apr 2020, 06:37

» Het korte vragen topic
H zijn dap schreef:
za 25 apr 2020, 21:32
Kort geleden deze 517 gekocht
Welke benzinedop hoort hier op ??

Een Chrome Cawi.
517-35 Liste G GTS50 van 1977(overgangs model)
517-05 Liste 9 CS50 van 1971
448-05 Liste 1 Sprinter van 1982 watercooled

Verheij ks80
Super-spammer

Bericht door Verheij ks80 » zo 26 apr 2020, 11:29

» Het korte vragen topic
Noxou schreef:
za 25 apr 2020, 23:44
Als je iets meer uitlegt over wat je wil kan ik ook wel even van een 3d printer kant kijken. Vrij snel te zeggen of je daar iets mee kunt. Voor kleine aantallen kan het geschikt zijn afhankelijk van wat je verwacht aan afwerkingsniveau.
Ik print bv rubbers met thermoplastisch elastomeer, maar de laagjes zie je wel dus ik gebruik het voornamelijk uit 't zicht.

Hoi noxou,
Als het allemaal schuurbaar en primer erop houd maakt het niet uit.
Het gaat erom bij de kapjes dat gaten van de blokophanging en luchtfilter buis dicht kunnen ,het mooiste zou 3d inscannen zijn en dan aanpassen geldt ook voor de zijdeksels deze is opgehoogt met oude kapotte kappen zie op het 1e gezicht niks van .
Ik denk dat meerdere dit wel handig vinden zeker de kapjes
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
En wat custom prutswerk

Noxou
Sleutelaar

Bericht door Noxou » zo 26 apr 2020, 15:46

» Het korte vragen topic
Ik geloof dat ik het snap; dat wil zeggen, je wilt de kapjes in een versie kunnen maken waarbij het ronde en vierkante gat dicht zijn; dus gesloten helften zeg maar. Dat kan op twee manieren; of een geprint kapje wat in de huidige gaten past; dat kan simpel met weerhaakjes of iets wat iets meer 'rammelproof' is. Dat kan gemeten worden. De tweede manier is om vervangende kappen te printen waarbij de gaten al dicht zijn. Hoe groot zijn ze? Mijn printer kan bijvoorbeeld max 25x20cm op het grondvlak (en 20cm hoog).

De zijkappen kunnen, afhankelijk van maat ook wel geprint worden al is dat een iets lastigere vorm.

Je hebt het over 3d inscannen en dat kan (ik heb zelf geen 3d scanner, maar is natuurlijk wel mogelijk en vaak erg handig). Het voordeel daarvan is dat je een vorm krijgt die bij benadering hetzelfde is. Het nadeel is dat je dan een mesh object krijgt; dat wil zeggen, iets wat bestaat uit heel kleine driehoekjes. Zo'n object is moeilijker aan te passen dan een ontwerp in bijvoorbeeld autocad waarbij je een dwg of dwx formaat hebt waarin het object gedefinieerd is uit veranderbare lijnen / cirkels / krommingen etc. Dat is veel makkelijker te bewerken als je het ietsje anders wilt. Je kant dan bijvoorbeeld met 1 druk op de knup het hele object 1.5mm dik printen ipv 1.0 mm dik als je het te slap vindt. Of als je de kap nog 3mm verder uit wilt laten steken bij het buitenste stuk kan dat ook heel simpel.

Tegelijkertijd is zo'n meetkundig object veel lastiger omdat je het object dan 'na moet bouwen' in je ontwerpsoftware gebruik makend van een origineel object. Daarbij kan het heel lastig zijn om perfect de kromming na te bootsen al lukt het vaak aardig. Ik heb gezocht naar software die van een 3D scan weer een mooi meetkundig object kan maken, maar voor zover ik weet bestaat dat (nog) niet. Je moet dan meetkundig reverse engineeren vanaf een bestaand object en dat is heel lastig. Ik laat me graag corrigeren want als het wel kan ben ik een happy camper :-).

Dus je opties zijn voor de kapjes zijn:
1. 'doppen' printen voor de kapjes met gaten; óf
2. herontwerpen van de kapjes zonder gat; óf
3. 3D scannen van de huidige kapjes en proberen te bewerken op dusdanige manier dat het een gesloten object wordt.

Voor de zijkappen heb je alleen opties 2 en 3. 3D scannen kan daar wel een goede optie zijn omdat je toch alleen maar een kopie wilt en niet verder bewerken misschien.

Als je eenmaal een ontwerp hebt, dan is het gewoon een kwestie van printen. Ik zeg 'gewoon' maar 1 kap printen met 'fine detail' kost wel een halve dag of langer. Waar je ook rekening mee moet houden is dat een 3D printer (die van mij in ieder geval, er zijn ook printers die dat slimmer kunnen) niet goed over leegte kan printen; dat wil zeggen, zoals de kap nu ligt kan ik hem wel printen, maar dan heb je heel wat steunmateriaal aan de binnenkant omdat het anders als een taart inzakt. Als je het met de buitenkant naar beneden print wil het makkelijker, maar dan is het lastiger om een kromming mooi te maken (neem aan dat de bovenkant geen plat vlak is). Dat is een kwestie van proberen en nabewerken. Schuren kan; het is immers plastic.

Je zult ook moeten bedenken in wat voor materiaal je wilt printen. PLA of ABS plastic bijvoorbeeld. Verschillende plastics gedragen zich anders als het klaar is qua stugheid, bewerkbaarheid etc.

Ik wil best een poging wagen om een model te maken, maar daarvoor heb ik wel een origineel nodig op mijn bureau. Als je de 3D optie wilt doen dan zul je met iemand moeten werken die zo'n ding heeft. Ik ken Maurice niet, maar als hij erg handig is met 3D printen, dan kan hij wellicht meer dan ik! Ik ben hier hobbyist mee; ik heb geen achtergrond in bv autocad. Als er een zundapp liefhebber is die dat toevallig voor zijn werk doet, zullen zij veel meer kunnen.

Om je een idee te geven; hier staan wat modelletjes die ik voor de Bella gemaakt heb:

http://noxxou.synology.me/bella/?page_id=2464&lang=en

Die kan ik dus printen wanneer ik wil en ook makkelijk bewerken.

Ik help je met liefde (duurt wel even zo'n ontwerp maken en een paar keer testen), maar ik laat anderen met meer ervaring graag voorgaan.
Op de weg: Bella R204, R50, 200S, Norma Luxus. Bezig met: 515-004 Sport Combinette, KS601

tapzundapp
Super-XL Forumvuller

Bericht door tapzundapp » zo 26 apr 2020, 16:26

» Het korte vragen topic
Ik ben opzoek naar orginele sproeiers voor een ronde Bing. Weet iemand waar deze nog te koop zijn?

tapzundapp
Super-XL Forumvuller

Bericht door tapzundapp » zo 26 apr 2020, 18:29

» Het korte vragen topic
tapzundapp schreef:
zo 26 apr 2020, 16:26
Ik ben opzoek naar orginele sproeiers voor een ronde Bing. Weet iemand waar deze nog te koop zijn?
Gevonden bij Kreidler parts.....

evertvet
Spammer

Bericht door evertvet » zo 26 apr 2020, 20:31

» Het korte vragen topic
tapzundapp schreef:
zo 26 apr 2020, 16:26
Massink heeft ze ook.
529-05 1981 12 volt
448-01L3 1981 12 volt
530-50L0 met 314 010 blok 1977 12 volt
540-12L1 1984 12 volt

Met vriendelijke groet, Evert.

Anno
Nieuweling

Bericht door Anno » zo 26 apr 2020, 22:42

» Het korte vragen topic
Wie weet op welke zundapps het uitlaat type boysen: 1206.07 heeft gezeten?

Verheij ks80
Super-spammer

Bericht door Verheij ks80 » ma 27 apr 2020, 09:40

» Het korte vragen topic
Noxou schreef:
zo 26 apr 2020, 15:46
Ik geloof dat ik het snap; dat wil zeggen, je wilt de kapjes in een versie kunnen maken waarbij het ronde en vierkante gat dicht zijn; dus gesloten helften zeg maar. Dat kan op twee manieren; of een geprint kapje wat in de huidige gaten past; dat kan simpel met weerhaakjes of iets wat iets meer 'rammelproof' is. Dat kan gemeten worden. De tweede manier is om vervangende kappen te printen waarbij de gaten al dicht zijn. Hoe groot zijn ze? Mijn printer kan bijvoorbeeld max 25x20cm op het grondvlak (en 20cm hoog).

De zijkappen kunnen, afhankelijk van maat ook wel geprint worden al is dat een iets lastigere vorm.

Je hebt het over 3d inscannen en dat kan (ik heb zelf geen 3d scanner, maar is natuurlijk wel mogelijk en vaak erg handig). Het voordeel daarvan is dat je een vorm krijgt die bij benadering hetzelfde is. Het nadeel is dat je dan een mesh object krijgt; dat wil zeggen, iets wat bestaat uit heel kleine driehoekjes. Zo'n object is moeilijker aan te passen dan een ontwerp in bijvoorbeeld autocad waarbij je een dwg of dwx formaat hebt waarin het object gedefinieerd is uit veranderbare lijnen / cirkels / krommingen etc. Dat is veel makkelijker te bewerken als je het ietsje anders wilt. Je kant dan bijvoorbeeld met 1 druk op de knup het hele object 1.5mm dik printen ipv 1.0 mm dik als je het te slap vindt. Of als je de kap nog 3mm verder uit wilt laten steken bij het buitenste stuk kan dat ook heel simpel.

Tegelijkertijd is zo'n meetkundig object veel lastiger omdat je het object dan 'na moet bouwen' in je ontwerpsoftware gebruik makend van een origineel object. Daarbij kan het heel lastig zijn om perfect de kromming na te bootsen al lukt het vaak aardig. Ik heb gezocht naar software die van een 3D scan weer een mooi meetkundig object kan maken, maar voor zover ik weet bestaat dat (nog) niet. Je moet dan meetkundig reverse engineeren vanaf een bestaand object en dat is heel lastig. Ik laat me graag corrigeren want als het wel kan ben ik een happy camper :-).

Dus je opties zijn voor de kapjes zijn:
1. 'doppen' printen voor de kapjes met gaten; óf
2. herontwerpen van de kapjes zonder gat; óf
3. 3D scannen van de huidige kapjes en proberen te bewerken op dusdanige manier dat het een gesloten object wordt.

Voor de zijkappen heb je alleen opties 2 en 3. 3D scannen kan daar wel een goede optie zijn omdat je toch alleen maar een kopie wilt en niet verder bewerken misschien.

Als je eenmaal een ontwerp hebt, dan is het gewoon een kwestie van printen. Ik zeg 'gewoon' maar 1 kap printen met 'fine detail' kost wel een halve dag of langer. Waar je ook rekening mee moet houden is dat een 3D printer (die van mij in ieder geval, er zijn ook printers die dat slimmer kunnen) niet goed over leegte kan printen; dat wil zeggen, zoals de kap nu ligt kan ik hem wel printen, maar dan heb je heel wat steunmateriaal aan de binnenkant omdat het anders als een taart inzakt. Als je het met de buitenkant naar beneden print wil het makkelijker, maar dan is het lastiger om een kromming mooi te maken (neem aan dat de bovenkant geen plat vlak is). Dat is een kwestie van proberen en nabewerken. Schuren kan; het is immers plastic.

Je zult ook moeten bedenken in wat voor materiaal je wilt printen. PLA of ABS plastic bijvoorbeeld. Verschillende plastics gedragen zich anders als het klaar is qua stugheid, bewerkbaarheid etc.

Ik wil best een poging wagen om een model te maken, maar daarvoor heb ik wel een origineel nodig op mijn bureau. Als je de 3D optie wilt doen dan zul je met iemand moeten werken die zo'n ding heeft. Ik ken Maurice niet, maar als hij erg handig is met 3D printen, dan kan hij wellicht meer dan ik! Ik ben hier hobbyist mee; ik heb geen achtergrond in bv autocad. Als er een zundapp liefhebber is die dat toevallig voor zijn werk doet, zullen zij veel meer kunnen.

Om je een idee te geven; hier staan wat modelletjes die ik voor de Bella gemaakt heb:

http://noxxou.synology.me/bella/?page_id=2464&lang=en

Die kan ik dus printen wanneer ik wil en ook makkelijk bewerken.

Ik help je met liefde (duurt wel even zo'n ontwerp maken en een paar keer testen), maar ik laat anderen met meer ervaring graag voorgaan.
Bedankt voor de uitleg en meedenken :duimpje: ,hoop gekraak bij mij :ja: ben er niet in thuis

Helaas zijn de kapjes groter dan 25cm en ga wel voor uit 1 stuk ik denk wel dat 3d scannen en printen ideaal is daarvoor als de technologie daar ver genoeg in is en qua materiaal heb ik geen verstand van wel al 2 3d koplamporen in me bezit en zijn stevig zat

de zijdeksels word een geval thermovormen scheelt enorm in kosten ook alleen wel een aantal mallen maken das wat extra werk waar ik me in moet verdiepen .

Verbaasd me dat het allemaal nog niet zo makkelijk aangeboden word als bijvoorbeeld cnc draaien frezen wat misschien zelfs ook nog een optie is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
En wat custom prutswerk

Noxou
Sleutelaar

Bericht door Noxou » ma 27 apr 2020, 10:41

» Het korte vragen topic
Het plastic is sterk zat; dat komt wel goed. Je hebt ook nog de optie om de tekening te laten maken / scan te laten maken en een andere partij te laten printen. Shapeways kan dat zeker (wel aan de prijzige kant) maar je kunt ook kijken bij een lokaal fablab als die er is. Die hebben soms ook grotere machines en zijn veel goedkoper. Shapeways heeft wel veel meer print opties (type printers)
Het grote voordeel ten opzichte van een mal is gewoon dat je met een mal 1 kap kunt maken (en makkelijk voor meerdere items als het klaar is), maar dat aanpassen lastig is en dat je de mallen zelf moet maken. Prototyping is lastig zeg maar. Voordeel van een mal is wel dat het plastic glad uit de mal komt, dus nabewerking is makkelijk, alhoewel je ook mooie prints hebt tegenwoordig; maar wat je zegt, wel een stuk duurder als je het moet laten doen ergens.

CNC is niet echt een optie; kan wel, maar dan begin je dus met een groot blok plastic en haal je de rest weg. Dat is wel heel veel verspilling voor een groot hol object. Ik weet ook niet of je wel ergens blokken plastic kunt bestellen? Nooit naar gekeken... ga ik eens even doen; weet ik dat ook.

Succes met het denken erover!!

jeandapp
Super-XL Forumvuller

Bericht door jeandapp » ma 27 apr 2020, 16:32

» Het korte vragen topic
Verheij ks80 schreef:
zo 26 apr 2020, 11:29
Hoi noxou,
Als het allemaal schuurbaar en primer erop houd maakt het niet uit.
Het gaat erom bij de kapjes dat gaten van de blokophanging en luchtfilter buis dicht kunnen ,het mooiste zou 3d inscannen zijn en dan aanpassen geldt ook voor de zijdeksels deze is opgehoogt met oude kapotte kappen zie op het 1e gezicht niks van .
Ik denk dat meerdere dit wel handig vinden zeker de kapjes
Hier een ander idee.
Waarom niet van hout een mal maken en daar met glasvezelmat en epoxy zelf de vorm maken.
Daarin ben je superveelzijdig qua vorm en modenl
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!

marco 529 special
Forummeubel

Bericht door marco 529 special » ma 27 apr 2020, 17:39

» Het korte vragen topic
Of je plaats een oproep voor platte kappen,ik heb ze nog liggen maar houd ze liever zelf.
529-05 KS100 black&green special bvr edition.
Mercedes E63 black fun machine.
Fiat seicento abarth yellow.

Verheij ks80
Super-spammer

Bericht door Verheij ks80 » ma 27 apr 2020, 21:58

» Het korte vragen topic
jeandapp schreef:
ma 27 apr 2020, 16:32
Hier een ander idee.
Waarom niet van hout een mal maken en daar met glasvezelmat en epoxy zelf de vorm maken.
Daarin ben je superveelzijdig qua vorm en modenl
Heb ik ooit is gedaan , liggen in de kelder nog ergens is echt superveel werk en dan nog veel nabewerking en aangezien ik nu het voorbeeld heb is een mal ervan maken uit modelgips bijvoorbeeld vrij makkelijk je zit alleen met die 2 bevestigings pinnen die in de rubber thule gedrukt worden maar die kan je dan weer van de 100000 kapotte deksels ergens afhalen .
Maar ga het bedrijf batelaan eens contacten wel eerst een gevulde portemonnee en wie weet als het interresant is laat ik ze en paar keer maken en zo ook wil ik graag de kapjes zonder naden dus ipv 2 links en 2 rechts gewoon beide zijde uit 1 stuk zonder luchtfiltergat en ophangingsgat zoniet lijmen en plamuur :-D
En wat custom prutswerk

jeandapp
Super-XL Forumvuller

Bericht door jeandapp » di 28 apr 2020, 07:47

» Het korte vragen topic
Verheij ks80 schreef:
ma 27 apr 2020, 21:58
Heb ik ooit is gedaan , liggen in de kelder nog ergens is echt superveel werk en dan nog veel nabewerking en aangezien ik nu het voorbeeld heb is een mal ervan maken uit modelgips bijvoorbeeld vrij makkelijk je zit alleen met die 2 bevestigings pinnen die in de rubber thule gedrukt worden maar die kan je dan weer van de 100000 kapotte deksels ergens afhalen .
Maar ga het bedrijf batelaan eens contacten wel eerst een gevulde portemonnee en wie weet als het interresant is laat ik ze en paar keer maken en zo ook wil ik graag de kapjes zonder naden dus ipv 2 links en 2 rechts gewoon beide zijde uit 1 stuk zonder luchtfiltergat en ophangingsgat zoniet lijmen en plamuur :-D
Ok ik blijf het volgen :duimpje:
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!

johannes
Ingeburgerd

Cillinder vraag

Bericht door johannes » di 28 apr 2020, 12:27

» Het korte vragen topic
Ik heb een supertherm cillinder die begint met 280-
Nu heb ik geen zuiger meer..
Weet iemand wat voor een zuiger erin hoort..
Met 4 gaatjes..of dicht.
En of ie rond is van onder enz.
Of graag een foto..
Alvast bedankt
hij rookt,wipt,en zuipt....

R517
Spammer

Bericht door R517 » di 28 apr 2020, 14:14

» Het korte vragen topic
Verheij ks80 schreef:
za 25 apr 2020, 22:36

Alvast bedankt
Metaplastics in Pijnacker misschien
Mooi weer rijder !!!

Corkreid
Forumvuller

Bericht door Corkreid » di 28 apr 2020, 17:55

» Het korte vragen topic
Verheij ks80 schreef:
ma 27 apr 2020, 21:58
Ik heb 35 jaar geleden eigen surf planken gemaakt ,maar zulke kappen zijn toch zo gemaakt van een stuk pur schuim ,en doek plus polyester of epoxy werk goed hoor .
Zundapp 529 R R D
Zundapp 517
Zundapp 515 combinette te koop
Simsalabimson S 53 of simson in de D D R
Kreidler RM 1968 +1980

Verheij ks80
Super-spammer

Bericht door Verheij ks80 » di 28 apr 2020, 19:25

» Het korte vragen topic
Corkreid schreef:
di 28 apr 2020, 17:55
Ik heb 35 jaar geleden eigen surf planken gemaakt ,maar zulke kappen zijn toch zo gemaakt van een stuk pur schuim ,en doek plus polyester of epoxy werk goed hoor .
Zo zat ik ook te denken vierkante houten bak maken kappen erin met schroeven op de bout punten en een mal purren.

Kappen idem :duim:
En wat custom prutswerk

Corkreid
Forumvuller

Bericht door Corkreid » di 28 apr 2020, 20:46

» Het korte vragen topic
Denk er om pur zet uit vieze gore troep ,.waar de bouw stopt gaat pur verder .
Zundapp 529 R R D
Zundapp 517
Zundapp 515 combinette te koop
Simsalabimson S 53 of simson in de D D R
Kreidler RM 1968 +1980

dr badvibes
Super-Forumvuller

Bericht door dr badvibes » wo 29 apr 2020, 21:17

» Het korte vragen topic
Corkreid schreef:
di 28 apr 2020, 20:46
Denk er om pur zet uit vieze gore troep ,.waar de bouw stopt gaat pur verder .
Waar het verstand stopt , begint de PUR en de KIT :ja:
kennis van alles wat op benzine loopt ....
Dont argue with idiots, they will drag you down to their level, and beat you with experience
behandel je medemens zoals je zelf ook graag behandeld wilt worden

hertekop
Ingeburgerd

Bericht door hertekop » wo 29 apr 2020, 21:31

» Het korte vragen topic
dat is ook mijn motto, waar verstand ophoudt, begint plakband

grtn hertekop
waar verstand ophoudt, begint plakband

koenmichel
Spammer

Bericht door koenmichel » wo 29 apr 2020, 21:45

» Het korte vragen topic
Ook een Brabants gezegde: Agge ut nie wit gebrukte kit.
Voor moeilijk doen is het leven veel te kort.

Plaats reactie